ALTA POLÍTICA

ALTA POLITICA va ser la qualificació que va rebre el film Érase una vez... (1950) per part de la censura franquista, un film d’animació fet a Barcelona per representants tant de l’alta cultura com de la cultura popular del moment. Va costar 5 milions de pessetes que no es van recuperar. Els distribuïdors van tenir por. De què? Per esbrinar-ho, he començat un documental.

ALTA POLITICA fue la calificación que recibió el film Érase una vez... (1950) por parte de la censura franquista, un film de animación hecho en Barcelona por representantes de la alta cultura y la cultura popular del momento. Costó 5 millones de pesetas que no se recuperaron. Los distribuidores tuvieron miedo. ¿De qué? Para averiguarlo, he empezado un documental.

ALTA POLITICA (politically permetted) was the certification Franco's censors gave to the children animated film Érase una vez... (1950). Its budget was 5 million pesetas that wasn't recouped. The distributors were afraid. Afraid of what? To answer that question, I've started shooting a documentary.

dimarts, 7 de maig de 2013

"Érase una vez...": cant del cigne de l’animació a Catalunya i Espanya.

Que aixequi el braç tothom qui conegui el film d’animació sobre la Ventafocs. Ja veig que en sou molts, però potser no sou tants si us dic que el film que jo vull dir no el va fer Disney. Sí, també va ser rodat el mateix any, el 1950, però us ben asseguro que no el va fer el mag de Burbank. Ni va ser el magnat americà qui va guanyar el premi atorgat al film del mateix títol que va donar el Festival de Venècia l’any 1951. Si consulteu la major base de dades d’internet  sobre cinema (IMBd) veureu que hi figura la Ventafocs de Disney com a guanyadora del premi. Us estic enredant?

Deixeu-me que us expliqui que la primera ventafocs animada es va gestar en un pis de Barcelona, al  número 33 del carrer Aribau, on s’hi van concentrar prop de cent professionals encarregats de dibuixar, animar, intercalar, entintar, netejar cel·luloide, acolorir i filmar el conte tradicional de la ventafocs. I ningú els hi va dir que també l’estava fent Disney? De fet, el projecte barceloní havia començat molt abans, l’any 1948. És per això que quan l’equip de Barcelona va anar a registrar el títol de La Cenicienta l’any 1950, aquest ja se l’havia emportat en Walt Disney. Tot i que el conte de la ventafocs s’havia començat a animar a Barcelona abans que no ho fessin a Califòrnia, l’amic Walt es va avançar en el registre del títol, i va mostrar la seva disconformitat a través d’un telegrama als barcelonins quan aquests li van demanar per utilitzar el mateix nom pel seu film.

¿Però qui eren aquests barcelonins agosarats que pretenien querellar-se amb el rei dels somnis animats? Si voleu descobrir-ho, acompanyeu-me en el rodatge d’aquest documental.

Que levante el brazo todo aquel que conozca el film de animación sobre la Cenicienta. Ya veo que sois bastantes, pero tal vez seréis menos cuando os diga que el film que yo digo no lo hizo Disney. Si, fue rodado el mismo año, el 1950, pero os aseguro que no lo hizo el mago de Burbank. Ni fue el magnate americano quien ganó el premio otorgado al film del mismo título que dio el Festival de Venecia en el año 1951. Si consultáis la mayor base de datos sobre cine en internet (IMBd) veréis que consta la Cenicienta de Disney como ganadora del premio. ¿Os estoy tomando el pelo?

Dejadme que os cuente que la primera cenicienta animada se gestó en un piso de Barcelona, en el número 33 de la calle Muntaner, donde se concentraron unos cien profesionales encargados de dibujar, animar, intercalar, entintar, limpiar celuloide, poner color y filmar el cuento tradicional de la Cenicienta. ¿Y nadie les comentó que también la estaba haciendo Disney? De hecho, el proyecto barcelonés había empezado mucho antes, en el año 1948, así que cuando el equipo de Barcelona fue a registrar el título de “La Cenicienta” el año 1950, éste ya estaba registrado por Walt Disney. Aunque el cuento de la Cenicienta se había empezado a animar en Barcelona antes que en California, el amigo Walt se avanzó en el registro del título, y mostró su disconformidad a través de un telegrama a los de Barcelona cuando estos le pidieron utilizar el mismo nombre para su film.

¿Pero quiénes eran estos barceloneses atrevidos que pretendían llevar a juicio al rey de los sueños animados? Si queréis saber más, acompañadme en el rodaje de este documental.



Rise your hand if you know about the animated film Cinderella. I see you are a lot, but maybe not so much if I tell you that I’m not asking for the Disney’s film. It was shot the same year, 1951, but I can tell you there was another Cinderella competing with Disney’s one on the Venice Film Festival the same year. Am I kidding?

Let me tell you that the first animated Cinderella was made in an apartment in Barcelona, in the Muntaner street, number 33. It gathered about a hundred professionals taking care of drawings, animation, inbetweening, inking, washing celuloid, colouring and shooting the classic tale of Cinderella. And nobody told them that Disney was animating the same story at the same time? In fact, the Barcelona project has started a few years ago, on 1948. Later on, the team wanted to register the title, but it was caught by Disney, although he hasn’t started shooting his film yet. The film was born in Barcelona first, rather than in California, but Disney send a telegram to the Spanish producer denying the rights of the title.

But who were those dared Barcelonians who wanted to take to court the king of animated dreams? If you want to know more about it, join the shooting of my documentary.

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