El
quatre de gener d'enguany es celebrava el primer aniversari de la mort de
l'animador i realitzador Robert Balser. Tot i que va morir a Califòrnia, Balser
va exercir el seu mestratge a Barcelona desde la dècada dels seixanta fins
l'any 1993, quan va tancar els estudis que ell mateix havia fundat a la capital
catalana amb Juli Taltavull. Amb molt d'afecte el recordava la Pepita Pardell,
ja que Balser havia anat a buscar-la expressament a casa seva quan va saber que
la Pepita ja no es dedicava a l'animació. Per sort per l'animació catalana, la
Pepita es va deixar convèncer i va col·laborar en nombroses produccions de
Balser, que l'any 1968 saltava a la fama amb les animacions de la cançó dels
Beatles Yellow Submarine. Abans d'això, ja havia dirigit El sombrero (1964) pels Estudios Moro. Aquest curtmetratge ha estat recentment
recuperat en un DVD de Cameo (Del trazo al píxel) i projectat el juny del 2016 a la Filmoteca, que
el va restaurar, en un acte d'homenatge a Balser.
The Hat (1964) de Robert Balser |
Tres
animadores històriques, com ara la Pepita Pardell, la Isabel Belio i la Carme
Moliné, van treballar plegades a l'Estudi Pegbar que Balser va fundar a
Barcelona el 1965. Isabel Belio i Carme
Molinié recorden amb enyorança la seva participació a El león, la bruja y el armario, una producció Pegbar dirigida el
1979 per Bill Melendez i basada en el primer dels set llibres de Nàrnia escrits
per C. S. Lewis. Gràcies a aquest contacte amb Melendez, l'estudi va poder
continuar vinculat al realitzador animant els personatges de Schultz Charlie
Brown i Snoopy per una sèrie televisiva que durà dues temporades entre els anys
1983 i el 1985. Isabel Belio explica que va disfrutar molt animant el
personatge de Coletas a El mago de los sueños, el film que Francisco Macián dirigí el 1966.
Els
personatges femenins li agradaven, i per això Isabel Belio va fer la supervisió
de la sèrie de Les tres bessones
(1995-2003), inspirada en els populars personartges de Roser Capdevila i que va
dirigir Robert Balser. Quan tanquen els estudis Macián, la Isabel es dedica a
fer publicitat desde casa com a freelance. La Isabel Belio ara té 83 anys i diu
que va treballar fins els 64, quan va deixar l'animació perquè el 3D va començar a substituir
l'animació tradicional. A ella li agradava molt fer les boques, és a dir, que
li encarregaven d'animar les boques dels personatges perquè quadressin amb el
que deien. Ara, segons ella, aquest art s'ha perdut i moltes animacions
televisives no tenen en compte que el personatge mogui la boca correctament per
a cada fonema.
Poster del film de Francisco Macián. |
Pepita
Pardell, Carme Moliné i Isabel Belio estaran presents, sempre que la salut els
ho permeti, en el II Fòrum d'animació que està organitzant BAU, la Universitat
de disseny de Poblenou, pel 29 de març del 2017. Esperem que aquest fòrum ens
permeti gaudir dels coneixements d'aquestes animadores que van protagonitzar
alguns dels èxits més representatius del nostre cinema d'animació.
El
cuatro de enero de este año se celebraba el primer aniversario de la muerte del
animador y realizador Robert Balser. Aunque murió en California, Balser ejerció
como maestro en el arte de la animació en Barcelona desde la década de los
sesenta hasta el 1993, cuando cerró los estudios que él mismo había fundado en
la capital catalana con Juli Taltavull. Con mucho cariño lo recordaba Pepita
Pardell, porque Balser fue a buscarla a su casa al enterarse de que Pepita
había dejado la animación. Por suerte para la animación catalana, Pepita se
dejó convencer i colaboró en numerosas producciones de Balser, que en el año
1968 saltaba a la fama con las animaciones de la canción de The Beatles Yellow Submarine. Antes ya había
dirigido El sombrero (1964) para los Estudios Moro. Este corto ha sido
recientemente recuperado en un DVD de Cameo (Del trazo al píxel) y se proyectó el junio del 2016 en
la Filmoteca de Catalunya, que lo restauró, en un acto de homenaje a Balser.
Pepita
Pardell, Isabel Belio y Carme Moliné son tres animadoras históricas que
trabajaron juntas en el Estudio Pegbar, que Balser fundó en Barcelona el año
1965. Isabel Belio y Carmen Moliné recordaban con un poco de morriña su
participación en El león, la bruja y el armario, una producción Pegbar dirigida el 1979 por Bill Melendez y basada
en el primero de los siete libros de Narnia escritos per C. S. Lewis. Gracias a
este contacto con Melendez, el estudio pudo continuar vinculado a este
realizador animando los personajes de Schultz Charlie Brown y Snoopy para una
serie televisiva que durará dos temporadas entre los años 1983 y 1985. Isabel
Belio cuenta que disfrutó mucho animando el personaje de Coletas de El mago delos sueños, el film que Francisco Macián dirigió el 1966.
Los
personajes femeninos le gustaban, así que Isabel Belio hizo la supervisión de
Las tres mellizas (1995-2003), una serie inspirada en los personajes más
populares de Roser Capdevila y que fue dirigida por Robert Balser. Al cerrar
los estudios Macián, Isabel se dedicará a animar publicidad desde casa como
freelance. Isabel Belio ahora tiene 83 años y dice que trabajó hasta los 64,
cuando el 3D empezó a sustituir la animación tradicional. A ella le gustaba
mucho hacer las bocas, es decir, que le encargaban animar las bocas de los
personajes para que cuadrasen con lo que decían. Ahora, según ella, este arte
se ha perdido y muchas de las animaciones que salen por la tele no vigilan si
el personaje mueve la boca en función de los sonidos que pronuncia.
Los personajes de el mago de los sueños, y Coletas en el centro. |
El mago de los sueños en persona. |
Pepita
Pardell, Carme Moliné y Isabel Belio, siempre que la salud se lo permita, participaran
en el II Fórum de Animación que está organizando BAU, la Universidad de diseño
de Poblenou, el 29 de marzo del 2017. Esperamos que este fórum nos permita
disfrutar de los conocimientos de estas animadoras que protagonizaron algunos
de los éxitos más representativos de nuestro cine de animación.
The fourth
of January this year was the first anniversary of the animator and director
Robert Balser's death. Although he died in California, Balser was a master of
animation in Barcelona from de mid sixties to 1993, when he closed the studio
he had founded with Juli Taltavull. The animator Pepita Pardell remembered him
with affection, because he was the one who went to her house and hired her as
soon as he knew that Pepita had just quit the animation world. Catalan
animation was lucky that Pepita accepted Balser's proposal and started to work
for him in most of the productions he did. Robert Balser got famous on 1968 as
the animator of The Beatles hit Yellow submarine, but some years ago he had
animated El sombrero (1964) for the Estudios Moro. This short films has been
recovered in a DVD of Cameo (Del trazo al píxel) and was screened on June 2016 on an homage to Balser in Filmoteca de Catalunya, the institution who has restored it.
Pepita
Pardell, Isabel Belio and Carme Moliné are three historical animators that
worked together in the Estudio Pegbar, founded by Balser on Barcelona in 1965.
Isabel Belio and Carme Molinié gather nice memories from the animated TV series
The lion, the witch and the wardrobe, a Pegbar production directed on 1979 by
Bill Melendez and based on the first C. S. Lewis' books of Narnia. Thanks to
that director, the studio animated two seasons of another TV series with the
characters of Schultz: Charlie Brown and Snoopy. That series will be produced
during the 1983-1985 period. Isabel Belio recalls how much she was amazed by
animating the character of Coletas ("little ponytails"), from Francisco Macian's feature film El mago de los sueños (1966).
She loved
female characters, so she supervised The triplets (1995-2003), a TV series
inspired on the famous characters of Roser Capdevila directed by Robert Balser. As
Estudios Macián closed, Isabel animated advertising as a freelance, from home.
Belio is now 83 and she quit her job at 64, when CGI animation substituted
traditional animation. She enjoyed animating the mouths, that means to animate
character's mouths so they fit into what characters where saying. Nowadays, as
she points out, this art has been lost because most of the animations aired on TV don't care about animating a mouth depending on the sounds pronounced.
The Beatles in the Yellow Submarine. |
Pepita
Pardell, Carme Moliné and Isabel Belio, as far as they will be in good health,
will attend the II Animation Forum that will take place in BAU, University of
Design in Barcelona, on the 29th of March 2017. We hope that forum will allow
us to enjoy this animator's knowledge as they animated hits of our animation
history.
Pepita Pardell Filmpgraphy on IMDb:
Isabel Belio Filmpgraphy on IMDb:
Carme Moliné Filmpgraphy on IMDb:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada