ALTA POLÍTICA

ALTA POLITICA va ser la qualificació que va rebre el film Érase una vez... (1950) per part de la censura franquista, un film d’animació fet a Barcelona per representants tant de l’alta cultura com de la cultura popular del moment. Va costar 5 milions de pessetes que no es van recuperar. Els distribuïdors van tenir por. De què? Per esbrinar-ho, he començat un documental.

ALTA POLITICA fue la calificación que recibió el film Érase una vez... (1950) por parte de la censura franquista, un film de animación hecho en Barcelona por representantes de la alta cultura y la cultura popular del momento. Costó 5 millones de pesetas que no se recuperaron. Los distribuidores tuvieron miedo. ¿De qué? Para averiguarlo, he empezado un documental.

ALTA POLITICA (politically permetted) was the certification Franco's censors gave to the children animated film Érase una vez... (1950). Its budget was 5 million pesetas that wasn't recouped. The distributors were afraid. Afraid of what? To answer that question, I've started shooting a documentary.

dijous, 31 de març del 2016

Fòrum d'animació al Centre Universitari de Disseny BAU

El dia 14 d'abril tindrà lloc a BAU Centre Universitari de Disseny, a Poblenou, un fòrum sobre l'animació dels pioners. Aquest fòrum ha estat promogut des de GREDITS, el grup de recerca de BAU, i més concretament per la línia de recerca Memòria històrica i identitat cultural del disseny. La intenció d'aquesta primera trobada és que el fòrum tingui continuïtat els pròxims anys per poder recuperar i donar valor al patrimoni audiovisual de Catalunya dins el sector de l'animació, que ha estat arraconat sovint tot i l'alt nivell de producció i qualitat.  Per això s'ha convidat a una sèrie de ponents que ens parlaran del context històric i cultural que va veure néixer l'animació a Catalunya, dels problemes i les solucions que ens aporten les noves tecnologies per recuperar, restaurar i preservar els films d'animació i dels vasos comunicants que hi va haver entre il·lustradors, animadors i dibuixants de còmics, amb exemples notoris comel de Josep Escobar, el creador de Zipi i Zape, que va alternar els tres camps al llarg de la seva vida. Si us hi animeu, aquí podeu reservar plaça gratuïtament.

Més informació:
Garabatos (1941-1944), revista animada de Dibujos Animados Chamartín.

El dia 14 de abril se va a celebrar en BAU Centre Universitari de Disseny, en el Poblenou, un forum sobre la animación de los pioneros. Este forum ha sido promovido desde GREDITS, el grup de investigación de BAU, y más concretamente desde la línea de investigación Memòria històrica i identitat cultural del disseny. La intención de este primer encuentro es que el forum tenga continuidad en un futuro para poder recuperar y dar valor al patrimonio audiovisual de Cataluña dentro del sector de la animación, que muy a menudo ha estado menospreciado a pesar del alto nivel de producción y calidad. Para ello se ha invitado a una serie de ponientes que nos van a hablar del contexto histórico y cultural que vio nacer la animación en Catalunya, de los problemas y soluciones que nos aportan las nuevas tecnologías para recuperar, restaurar y preservar los filmes de animación y de los vasos comunicantes entre ilustradores, animadores y dibujantes de cómic, con ejemplos tan notorios como el de Josep Escobar, el creador de Zipi y Zape, que alternó los tres campos a lo largo de su dilatada carrera profesional. Si os animáis, aquí podéis reservar vuestra plaza de forma gratuita.


Más información:


Los tambores de Fu-Aguarrás (1944), de Josep Escobar per a Dibujos Animados Chamartín.


On the 14 April a forum about the animation of the pioneers in Catalonia will take place at BAU Centre Universitari de Disseny, in Poblenou. This forum is organized by GREDITS, a research group from BAU, located in the Memòria històrica i identitat cultural del disseny department (historical memory and cultural identity in design). The aim of this first meeting is to have continuity in the future, and add prestige to the animation heritage in Catalonia, which has been undervalued despite its high level of production and quality. To this end, some experts will gather to talk about the historical context of animation's birth, the problems and solutions that new technologies offer to the restoration and preservation of pioneering animation, and the give-and-take between illustrators, animators and comic books authors, using Josep Escobar as an example of the three during his lifelong carreer. If you are interested on attending the event, clic here.


More information:


El Fakir González en la selva (1942), de Josep Escobar i Joaquim Muntañola.

2 comentaris:

  1. Un parell de preguntes:
    1-Quan dius "Faig un documental sobre l'animació a Barcelona als anys quaranta. T'apuntes al rodatge?" que vols dir exactament ? Que busques col.laboradors o només es un dir...?
    2- Hi ha alguna possibilitat de veure "Erase una Vez" ni que sigui en blanc i negre perqué veig que lo de la restauració en color "va pa rato"...Desde que segueixo el teu blog he buscat exaustivament per internet i només trobo petits fragments...
    Gràcies i Endavant !

    ResponElimina
  2. Et contesto:
    1.- Per fer el documental ja tinc un company de viatge: es diu Nanouk Films. Però si surt algun altre col·laborador, parlem-ne!
    2.- La restauració trigarà com a mínim un parell d'anys i, conseqüentment, també el documental. Pel que fa a veure-la en blanc i negre, és possible que hi hagi una còpia en DVD a la biblioteca de la Filmoteca, ja que en tenen de molts dels films del seu fons.

    Gràcies per seguir el blog!

    ResponElimina