Dijous
passat la Filmoteca de Barcelona va acollir un acte d’homenatge a
l’historiador i crític d’art Alexandre Cirici-Pellicer. Per
fer-ho, es va projectar un documental inèdit sobre l’art català
de l’any 1977 amb Alexandre Cirici-Pellicer com a narrador. Art
català contemporani, de Gustau Hernández i Ernest Blasi, és un
recorregut històric des dels orígens fins l’any 1977 posant de
relleu l’especificitat històrica i geogràfica de Catalunya. Entre
els testimonis hi trobem les aportacions d'Antoni Tàpies o Albert
Ràfols-Casamada. Posteriorment, es va realitzar una taula rodona amb
Itziar González, arquitecta, Xavier Cubeles, professor d'Economia
de la Cultura de la Universitat Pompeu Fabra, Teresa Martínez,
professora de la Universitat de Disseny BAU, i jo mateixa. Itziar
González ens va explicar la reedició que ha fet del llibre de
Cirici Barcelona pam a pam editat originàriament per Teide i ara
reeditat per Comanegra. El seu treball exhaustiu per aproximar-se a
les intencions originals de Cirici i saber-les adaptar al perfil
actual de la ciutat van fer-nos adonar de la ingent tasca que dugué
a terme el crític i historiador.
Els ponents i Octavi Martí (primer per l'esquerra), director adjunt de la Filmoteca de Barcelona. |
Xavier Cubeles, fill del fundador
de l'Esbart Verdaguer, Manuel Cubeles, ens va fer reviure l’època
de la gestació del film d’animació dirigit per Alexandre
Cirici-Pellicer Érase una vez.... Amb les seves anècdotes i
fotografies de l’arxiu familiar, va fer paleses les esperances
dipositades en el film. Impediments polítics, com la dictadura sota
la qual va néixer, i històrics, com la coincidència amb Disney en
l’elecció del tema, van convertir el llarg en un projecte oblidat
fins avui. Seguidament vaig exposar les vinculacions de les revistes
il·lustrades de principis del segle passat, com el Cu-cut o
l’Esquella de la Torratxa, amb l’època d’or del dibuix animat
dels anys quaranta que s’acaba amb el llargmetratge de Cirici de
l’any 1951.
Cartell del film amb la firma de Sande Cirici a l'angle inferior dret. |
Esbós del cartell del film executat per Alexandre Cirici-Pellicer |
Teresa Martínez ens va desvetllar els referents pictòrics del film, que fa un recorregut per les obres mestres del
quattrocento i insereix en el metratge referents reals com La torre del Oro de Sevilla o l’edifici Gòtic de l’Ajuntament de Barcelona. La
sessió es va tancar donant a conèixer l’inici del projecte de
recuperació del color endegat per la Filmoteca i que ha estat
possible gràcies a les aportacions de col·leccionistes i familiars que es
trobaven entre el públic. A tots ells, moltes gràcies.
Xavier Cubeles. |
El
jueves pasado la Filmoteca de Barcelona acogió un acto en homenaje
al historiador y crítico artístico Alexandre Cirici-Pellicer. Se
proyectó un documental inédito sobre el arte catalán del año 1977
con Alexandre Cirici-Pellicer como narrador. Art català
contemporani, de Gustau Hernández y Ernest Blasi, es un recorrido
histórico des de los orígenes hasta el año 1977 que pone émfasis
en la especificidad geográfica y histórica de Catalunya. Cuenta con
los testimonios de Antoni Tàpies y Albert Ràfols-Casamada.
Posteriomente, ser realizó una mesa redonda con Itziar González,
arquiteca, Xavier Cubeles, profesor de Economía de la Cultura de la
Universitat Pompeu Fabra, Teresa Martínez, profesora de la
Universitat de Disseny BAU, y yo misma. Itziar González nos comentó
la reciente reedición que hizo del libro de Cirici Barcelona Pam a
pam publicado originariamente por Teide y ahora reeditado por
Comanegra. Su trabajo exhaustivo para aproximarse a las intenciones
originales de Cirici y saberlas adaptar al perfil actual de la ciudad
nos ayudaron a darnos cuenta del ingente trabajo que llevó a cabo
Cirici-Pellicer. Xavier Cubeles, hijo del fundador del Esbart
Verdaguer, nos hizo revivir la época de gestación del filme de
animación dirigido por Alexandre Cirici-Pellicer Érase una vez...
Portada del Dosier de Prensa (Press book) del filme. |
Con sus anécdotas y fotografías del archivo familiar, hizo hincapié
en las esperanzas puestas en el filme. Obstáculos políticos, como
la dictadura bajo la que nació, o casualidades históricas, como la
coincidencia con Disney en la elección del tema, convirtieron el
filme en un proyecto olvidado hasta nuestros días. Posteriormente
expuse las vinculaciones de las revistas ilustradas de principio del
siglo pasado, como el Cu-cut o L’esquella de la Torratxa, con la
época dorada de la animación de los años cuarenta que se cierra
con el largometraje de Cirici del año 1951. Teresa Martínez nos
recordó los referentes pictóricos del film, que recorre las obras
maestras del quattrocento y inserta en el metraje referentes reales
como La Torre del Oro de Sevilla o el edificio Gótico del Ayuntamiento de
Barcelona. La sesión se cerró dando a conocer el comienzo del
proyecto de recuperación del color del film por parte de la
Filmoteca, el cual ha sido posible gracias a las aportaciones de
coleccionistas y familiares que se encontraban entre el público. A
todos ellos, muchas gracias.
The
Film Archive of Barcelona (Filmoteca de Barcelona) made an homage to
the art historian and critic Alexandre Cirici-Pellicer last Thursday.
The documentary Art Català contemporani (1977), with Alexandre’s
voice over, was screened as a première. This film is a journey
through catalan art from its origins to 1977, emphasizing the catalan
historical and geographical specificity. It has Antoni Tàpies and
Albert Ràfols-Casamada among the interviewed ones. Later on, there
had been a round table with Itziar González, architect, Xavier
Cubeles, Cultural Economy teacher at Universitat Pompeu Fabra, Teresa
Martinez, design teacher at Universitat del Disseny BAU, and myself.
Itziar González pointed out the brand new edition she has made from
a classic book from Cirici-Pellicer: Barcelona Pam a Pam. Originally
edited by Teide, it is now published by Comanegra. Her exhaustive
work wanted to get closer to Alexandre Cirici-Pellicer original purpouse adapting it to the new skyline of the city. Her appreciations made us
realize about the great amount of work made by Cirici.
Alexandre Cirici designed the costumes of the characters following italian quattrocento fashion. Revista Cámara, n.174, 1-4-1950. |
Xavier Cubeles,
son of the founder of Esbart Verdaguer, made us to go back to the
period where the animated film Érase una vez..., directed by
Alexandre Cirici-Pellicer, was made. With his stories and familiar
archive photos, he made us know about the hopes beneath the film.
Political difficulties, like being made during a dictatorship, and
the coincidence in the argument with Disney, made the project to be
neglected since then from today. I talked later about the bounds
between the illustrated reviews from the beginning of the 20th
century and the golden age in animation from de forties, which ended on
1951 with Érase una vez... Teresa Martínez showed us the pictorial references in the film that go through the italian quattrocento and
insert real places as background like La Torre del Oro de Sevilla
or the Gothic building of Barcelona City Hall. The session finished
as I made the auditory aware about the colour recovering project the
Filmoteca has just started, thanks to donations made by collectors
and relatives among the audience. Thanks a lot to all of them.
Llibres sobre/Libros sobre/Books about Alexandre Cirici Pellicer:
Barcelona pam a pam, d'Alexandre Cirici Pellicer.
Alexandre Cirici Pellicer. Pionero en la dirección de arte, de Teresa Martínez.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada