ALTA POLÍTICA

Rodatges, càpsules informatives, recerca animada. De tot una mica, però sobretot en dues dimensions. Rodajes, cápsulas informativas, investigación animada. De todo un poco, pero sobre todo en dos dimensiones. Filmings, information capsules, animated research. A little bit of everything, but especially in two dimensions.

dilluns, 15 de desembre del 2014

Homenatge Alexandre Cirici-Pellicer a la Filmoteca


Dijous passat la Filmoteca de Barcelona va acollir un acte d’homenatge a l’historiador i crític d’art Alexandre Cirici-Pellicer. Per fer-ho, es va projectar un documental inèdit sobre l’art català de l’any 1977 amb Alexandre Cirici-Pellicer com a narrador. Art català contemporani, de Gustau Hernández i Ernest Blasi, és un recorregut històric des dels orígens fins l’any 1977 posant de relleu l’especificitat històrica i geogràfica de Catalunya. Entre els testimonis hi trobem les aportacions d'Antoni Tàpies o Albert Ràfols-Casamada. Posteriorment, es va realitzar una taula rodona amb Itziar González, arquitecta, Xavier Cubeles, professor d'Economia de la Cultura de la Universitat Pompeu Fabra, Teresa Martínez, professora de la Universitat de Disseny BAU, i jo mateixa. Itziar González ens va explicar la reedició que ha fet del llibre de Cirici Barcelona pam a pam editat originàriament per Teide i ara reeditat per Comanegra. El seu treball exhaustiu per aproximar-se a les intencions originals de Cirici i saber-les adaptar al perfil actual de la ciutat van fer-nos adonar de la ingent tasca que dugué a terme el crític i historiador. 

Els ponents i Octavi Martí (primer per l'esquerra), director adjunt de la Filmoteca de Barcelona.


Xavier Cubeles, fill del fundador de l'Esbart Verdaguer, Manuel Cubeles, ens va fer reviure l’època de la gestació del film d’animació dirigit per Alexandre Cirici-Pellicer Érase una vez.... Amb les seves anècdotes i fotografies de l’arxiu familiar, va fer paleses les esperances dipositades en el film. Impediments polítics, com la dictadura sota la qual va néixer, i històrics, com la coincidència amb Disney en l’elecció del tema, van convertir el llarg en un projecte oblidat fins avui. Seguidament vaig exposar les vinculacions de les revistes il·lustrades de principis del segle passat, com el Cu-cut o l’Esquella de la Torratxa, amb l’època d’or del dibuix animat dels anys quaranta que s’acaba amb el llargmetratge de Cirici de l’any 1951. 
Cartell del film amb la firma de Sande Cirici a l'angle inferior dret.
Esbós del cartell del film executat per Alexandre Cirici-Pellicer

Teresa Martínez ens va desvetllar els referents pictòrics del film, que fa un recorregut per les obres mestres del quattrocento i insereix en el metratge referents reals com La torre del Oro de Sevilla o l’edifici Gòtic de l’Ajuntament de Barcelona. La sessió es va tancar donant a conèixer l’inici del projecte de recuperació del color endegat per la Filmoteca i que ha estat possible gràcies a les aportacions de col·leccionistes i familiars que es trobaven entre el públic. A tots ells, moltes gràcies.

Xavier Cubeles.

El jueves pasado la Filmoteca de Barcelona acogió un acto en homenaje al historiador y crítico artístico Alexandre Cirici-Pellicer. Se proyectó un documental inédito sobre el arte catalán del año 1977 con Alexandre Cirici-Pellicer como narrador. Art català contemporani, de Gustau Hernández y Ernest Blasi, es un recorrido histórico des de los orígenes hasta el año 1977 que pone émfasis en la especificidad geográfica y histórica de Catalunya. Cuenta con los testimonios de Antoni Tàpies y Albert Ràfols-Casamada. Posteriomente, ser realizó una mesa redonda con Itziar González, arquiteca, Xavier Cubeles, profesor de Economía de la Cultura de la Universitat Pompeu Fabra, Teresa Martínez, profesora de la Universitat de Disseny BAU, y yo misma. Itziar González nos comentó la reciente reedición que hizo del libro de Cirici Barcelona Pam a pam publicado originariamente por Teide y ahora reeditado por Comanegra. Su trabajo exhaustivo para aproximarse a las intenciones originales de Cirici y saberlas adaptar al perfil actual de la ciudad nos ayudaron a darnos cuenta del ingente trabajo que llevó a cabo Cirici-Pellicer. Xavier Cubeles, hijo del fundador del Esbart Verdaguer, nos hizo revivir la época de gestación del filme de animación dirigido por Alexandre Cirici-Pellicer Érase una vez... 

Portada del Dosier de Prensa (Press book) del filme.

Con sus anécdotas y fotografías del archivo familiar, hizo hincapié en las esperanzas puestas en el filme. Obstáculos políticos, como la dictadura bajo la que nació, o casualidades históricas, como la coincidencia con Disney en la elección del tema, convirtieron el filme en un proyecto olvidado hasta nuestros días. Posteriormente expuse las vinculaciones de las revistas ilustradas de principio del siglo pasado, como el Cu-cut o L’esquella de la Torratxa, con la época dorada de la animación de los años cuarenta que se cierra con el largometraje de Cirici del año 1951. Teresa Martínez nos recordó los referentes pictóricos del film, que recorre las obras maestras del quattrocento y inserta en el metraje referentes reales como La Torre del Oro de Sevilla o el edificio Gótico del Ayuntamiento de Barcelona. La sesión se cerró dando a conocer el comienzo del proyecto de recuperación del color del film por parte de la Filmoteca, el cual ha sido posible gracias a las aportaciones de coleccionistas y familiares que se encontraban entre el público. A todos ellos, muchas gracias.



The Film Archive of Barcelona (Filmoteca de Barcelona) made an homage to the art historian and critic Alexandre Cirici-Pellicer last Thursday. The documentary Art Català contemporani (1977), with Alexandre’s voice over, was screened as a première. This film is a journey through catalan art from its origins to 1977, emphasizing the catalan historical and geographical specificity. It has Antoni Tàpies and Albert Ràfols-Casamada among the interviewed ones. Later on, there had been a round table with Itziar González, architect, Xavier Cubeles, Cultural Economy teacher at Universitat Pompeu Fabra, Teresa Martinez, design teacher at Universitat del Disseny BAU, and myself. Itziar González pointed out the brand new edition she has made from a classic book from Cirici-Pellicer: Barcelona Pam a Pam. Originally edited by Teide, it is now published by Comanegra. Her exhaustive work wanted to get closer to Alexandre Cirici-Pellicer original purpouse adapting it to the new skyline of the city. Her appreciations made us realize about the great amount of work made by Cirici. 

Alexandre Cirici designed the costumes of the characters following italian quattrocento fashion.
Revista Cámara, n.174, 1-4-1950.

Xavier Cubeles, son of the founder of Esbart Verdaguer, made us to go back to the period where the animated film Érase una vez..., directed by Alexandre Cirici-Pellicer, was made. With his stories and familiar archive photos, he made us know about the hopes beneath the film. Political difficulties, like being made during a dictatorship, and the coincidence in the argument with Disney, made the project to be neglected since then from today. I talked later about the bounds between the illustrated reviews from the beginning of the 20th century and the golden age in animation from de forties, which ended on 1951 with Érase una vez... Teresa Martínez showed us the pictorial references in the film that go through the italian quattrocento and insert real places as background like La Torre del Oro de Sevilla or the Gothic building of Barcelona City Hall. The session finished as I made the auditory aware about the colour recovering project the Filmoteca has just started, thanks to donations made by collectors and relatives among the audience. Thanks a lot to all of them.

Llibres sobre/Libros sobre/Books about Alexandre Cirici Pellicer:

Barcelona pam a pam, d'Alexandre Cirici Pellicer.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada