ALTA POLÍTICA

Rodatges, càpsules informatives, recerca animada. De tot una mica, però sobretot en dues dimensions. Rodajes, cápsulas informativas, investigación animada. De todo un poco, pero sobre todo en dos dimensiones. Filmings, information capsules, animated research. A little bit of everything, but especially in two dimensions.

divendres, 16 de setembre del 2022

Érase una vez... restaurada per fi!

 CAT

La Filmoteca de Catalunya ja ha destapat el secretisme que envoltava la restauració del film d’Animació Érase una vez… (1950). Aquest text coïncideix amb la seva estrena al Festival de Sant Sebastián el dia 17 de setembre a les 15.45h, dins la secció Klassikoak, i l’aparició del meu article sobre el coreògraf del film, en Manuel Cubeles, a la revista Caramella. Així i tot, no cal que viatgem al festival només per veure aquest film d’animació perquè el dia 27 d’octubre es projectarà a la Filmoteca de Catalunya aprofitant el Dia Mundial del Patrimoni Audiovisual.

El patge Raúl i el seu gos. Filmoteca de Catalunya.

Si bé Alexandre Cirici apareix com a director del film, aquest historiador i critic de l’art no havia fet mai animació, i avui dia diríem que ell va portar la direcció artística del film, delegant l’animació en el veterà animador Josep Escobar. No seria arriscat afirmar que per primera vegada en un film d’animació fet a Espanya es tenia en compte la figura del director artístic, un rol que Alexandre Cirici desenvoluparia més tard a la seva agència de publicitat Zen. Tot i no saber animar, Alexandre Cirici va ser l’encarregat d’idear alguns tecnicismes per introduir maquetes reals i acetats en un mateix enquadrament, si fem cas a articles com el de Miquel Porter sobre els pioners del cinema a Catalunya. Aquest autor comenta que Alexandre Cirici va ser l’inventor de perspectives mòbils per a decorats de films d’animació, invent que va dur a terme en el transcurs de la producción d’Érase una vez...

Escena del ball. Font. Filmoteca de Catalunya.

Aquestes “perspectives mòbils” perseguien paliar la manca d’una càmera truca per  donar realisme fotogràfic i profunditat a les imatges planes dels acetats. Tanmateix, amb el temps Érase una vez… s’ha acabat coneguent com a “La Cenicienta d’Escobar” perquè el dibuixant de Zipi i Zape va ser qui va dirigir l’animació i es va encarregar del major nombre de plans d’aquesta producció. Els maldecaps que li va comportar van fer que aquest prolífic animador, que debutava el 1934 amb un film amateur sobre el conte de La rateta que escombrava l’escaleta, decidís deixar l’animació després de participar en aquest film. Es va fer famós posteriorment amb els seus personatges de l’editorial Bruguera, però el mestratge que va exercir durant 15 anys és avui en dia innegable i queda patent en totes les produccions en les que va participar, formant part de gairebé tots els estudis que es van crear a Barcelona als anys quaranta del segle passat. Si en voleu saber més sobre aquest pioner poc conegut, podeu accedir a l’article que li vaig dedicar a la revista Con A deanimación. Ens veiem a la Filmoteca!

Escena de La Tirotitaina interpretada per l'Esbart Verdaguer.
Font: FIlmoteca de Catalunya.

ESP

La Filmoteca de Catalunya ya ha destapado el secretismo que rodeaba la restauración del filme de animación Érase una vez… (1950). Este texto coincide con su estreno en el Festival de San Sebastián el día 17 de septiembre a las 15.45h, dentro de la sección Klassikoak, y la aparición de mi artículo sobre el coreógrafo del filme, Manuel Cubeles, en la revista Caramella. Aun así, no hace falta que viajemos al festival sólo para ver este filme de animación porque el día 27 de octubre se proyectará en la Filmoteca de Catalunya aprovechando el Día Mundial del Patrimonio Audiovisual.

Aunque Alexandre Cirici aparece como director del filme, este historiador y crítico del arte nunca había hecho animación, y hoy en día diríamos que él llevó la dirección artística del filme, delegando la animación en el veterano animador Josep Escobar. No sería arriesgado afirmar que por primera vez en un filme de animación realizado en España se tenía en cuenta la figura del director artístico, un rol que Alexandre Cirici desarrollaría más tarde en su agencia de publicidad Zen. Pese a no saber animar, Alexandre Cirici fue el encargado de idear algunos tecnicismos para introducir maquetas reales y acetatos en un mismo encuadre, si hacemos caso a artículos como el de Miquel Porter sobre los pioneros del cine en Catalunya. Este autor comenta que Alexandre Cirici fue el inventor de perspectivas móviles para decorados de films de animación, invento que llevó a cabo en el transcurso de la producción de Érase una vez...

Fotograma de Érase una vez... coloread y con banda de sonido.
Fuente: Filmoteca de Catalunya.

Estas “perspectivas móviles” perseguían paliar la carencia de una cámara multiplano para dar realismo fotográfico y profundidad a las imágenes planas de los acetatos. Sin embargo, con el tiempo Érase una vez… acabó siendo conocida como “La Cenicienta de Escobar” porque el dibujante de Zipi y Zape fue quien dirigió la animación y se encargó del mayor número de planos de ésta producción. Los dolores de cabeza que le comportó hicieron que este prolífico animador, que debutaba en 1934 con un filme amateur sobre el cuento de La ratita que barría la escalera, decidiera dejar la animación después de participar en este filme. Se hizo famoso posteriormente con sus personajes de la editorial Bruguera, pero la maestría que ejerció durante 15 años es hoy en día innegable y queda patente en todas las producciones en las que participó, formando parte de casi todos los estudios que se crearon en Barcelona en los años cuarenta del pasado siglo. Si queréis saber más sobre este pionero poco conocido, podéis acceder al artículo que le dediqué a la revista Con A deanimación. ¡Nos vemos en la Filmoteca! 

Forograma coloreado de El Mago Murgo. Fuente: FIlmoteca de Catalunya.

ENG

The Catalan Film Archive (Filmoteca de Catalunya) has already uncovered the secret surrounding the restoration of the animated film Érase una vez... (1950). This text coincides with its premiere at the San Sebastián Film Festival on September 17 at 3.45pm, in the Klassikoaksection, and the appearance of my article on the film's choreographer, Manuel Cubeles, in Caramella magazine. Even so, there is no need to travel to the festival just to see this animated film because on October 27th it will be screened at the Filmoteca de Catalunya taking advantage of World Audiovisual Heritage Day.

 

Rotoscoped scene of the dancing horses, featured by Manuel Cubeles.
Source: Filmoteca de Catalunya.

Although Alexandre Cirici appears in the credits as the director of the film, this historian and art critic had never done animation, and today we would say that he took the artistic direction of the film, delegating the animation to the veteran animator Josep Escobar. It would not be risky to say that for the first time in an animated film made in Spain the figure of the artistic director was taken into account, a role that Alexandre Cirici would later develop in his advertising agency Zen. Despite not knowing how to animate, Alexandre Cirici was in charge of devising some technicalities to introduce real models and acetates in the same frame, if we pay attention to articles such as Miquel Porter's on the pioneers of cinema in Catalonia. This author comments that Alexandre Cirici was the inventor of mobile perspectives for animation film sets, an invention he carried out during the production of Érase una vez...

 

The glass shoe; colored frame in the centre, sound on the right.
Source: Filmoteca de Catalunya.

These "mobile perspectives" sought to alleviate the lack of a multiplane camera to give photographic realism and depth to the flat images of the transparencies. However, over time Érase una vez... ended up being known as "Escobar's Cinderella" because the Zipi y Zape cartoonist was the one who directed the animation from the film and was in charge of the largest number of shots in this production. This prolific animator made his debut in 1934 with an amateur film based on the story of La ratita que barría la escalera, and the problems he had during the feature film decide him to leave animation after participating in this movie. He later became famous with his characters from the edition house Bruguera, but the mastery he exercised for 15 years is today undeniable and is evident in all the productions in which he participated, being part of almost all the studios that were created in Barcelona in the forties of the past century. If you want to know more about this little-known pioneer, you can access the article I dedicated to him in the journal Con A de Animación. See you at the Filmoteca!


A frame of Érase una vez... before and after adding colour.
Source: FIlmoteca de Catalunya.

Presentació de la restauració d’Érase una vez...

Festival Internacional de Cinema de Sant Sebastià 2022. Secció Klassikoak

Dissabte 17 de setembre de 2022 15.45 h. Tabakalera

 

Podeu descarregar dossier i material gràfic d’Érase una vez... AQUÍ.


Article con A de animación

https://polipapers.upv.es/index.php/CAA/article/view/11342

Revista caramella

http://www.revistacaramella.cat/manuel_cubeles/


4 comentaris:

  1. I les persones de a peu on podem veure la peli ? Es pot descarregar ? Es posarà a la venda ?

    ResponElimina
    Respostes
    1. Segons la distribuidora Lost and Found, s'estrenarà als cinemes comercials a partir del 16 de desembre. Per a més informació: https://www.lostandfoundfilms.com/es/actualidad/3/a-cincenta-de-jose-escobar-creador-de-zipi-y-zape-volve-aos-cinemas-70-anos-despois

      Elimina
  2. Una altra cosa: estic veient algunes mostres de la restauració La feina ha sigut descomunal i molt ben feta pero...no es podría millorar ? He fet una mica de proves i he penjat un video al Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=B-qnr1D7T6k&t=80s . A veure que us sembla...

    ResponElimina
    Respostes
    1. Enhorabona! Ara que la Filmoteca ja ha fet la seva versió amb criteris històrics, està bé que cadascú proposi la seva visió personal del film. Com més punts de vista, més diversitat i enriquiment del patrimoni audiovisual. Gràcies per la proposta!

      Elimina