ALTA POLÍTICA

ALTA POLITICA va ser la qualificació que va rebre el film Érase una vez... (1950) per part de la censura franquista, un film d’animació fet a Barcelona per representants tant de l’alta cultura com de la cultura popular del moment. Va costar 5 milions de pessetes que no es van recuperar. Els distribuïdors van tenir por. De què? Per esbrinar-ho, he començat un documental.

ALTA POLITICA fue la calificación que recibió el film Érase una vez... (1950) por parte de la censura franquista, un film de animación hecho en Barcelona por representantes de la alta cultura y la cultura popular del momento. Costó 5 millones de pesetas que no se recuperaron. Los distribuidores tuvieron miedo. ¿De qué? Para averiguarlo, he empezado un documental.

ALTA POLITICA (politically permetted) was the certification Franco's censors gave to the children animated film Érase una vez... (1950). Its budget was 5 million pesetas that wasn't recouped. The distributors were afraid. Afraid of what? To answer that question, I've started shooting a documentary.

dimecres, 3 d’abril del 2019

Dibuixos d'Enric Ferran (Enric Ferran's drawings)

Gràcies al col·leccionista sabadellenc Lluís Giralt, hem localitzat unes portades il·lustrades per l'animador i il·lustrador Enric Ferran. Són tres portades per a novel·les de l'Editorial Reguera, que portava el nom del seu fundador, l'Alejandro Fernández de la Reguera. Aquest editor, que va crear les revistes El hogar y la Moda i Lecturas, també va estar molt present durant els anys quaranta en el camp de l'animació a Catalunya. Va crear Dibsono Films, un estudi que es fusionaria el 1941 amb l'estudi del Jaume Baguñà, l'Hispano Gráfic Films, per crear Dibujos Animados Chamartín amb seu a la Casa Batlló. Tal i com ens comentava el fill del Jaume Baguñà, Enric Ferran sovint es posava a dibuixar portades de novel·les de western a l'estudi d'animació, doncs com molts dels animadors combinava la tasca d'animador amb la de dibuixant. Per tant, mentre apareixia als crèdits de sèries dels Dibujos Animados Chamartín, com ara la de Garabatos, Ferran també il·lustrava portades com les que ens ha cedit amablement el grafòpata Lluís Giralt. Sembla ser que Ferran també va arribar a dibuixar moltes portades per a l'Editorial Bruguera, i continuarem buscant per trobar-ne alguna. En els exemples que hi ha a continuació, fixeu-vos que les lletres d'aquestes portades també estan fetes a mà, amb molta cura i atenció en els detalls. Dibuixar tipografia és tot un art que avui s'ha perdut amb el word i la facilitat per canviar la tipus de lletra amb un sol clic.

Esbós d'Enric Ferran per a "La nariz de un notario".
Original d'Enric Ferran per a "La nariz de un notario".

"La nariz de un notario" va ser publicada per l'Editorial Reguera, i dins el número 15 de la Colección Oasis, el gener del 1945. "Narraciones extraordinarias" es va publicar dins la mateixa editorial i en el número 11 de la Colección Oasis el novembre del 1944.

Original d'Enric Ferran per a "Narraciones extraordinarias".
Portada impresa de "Narraciones extraordinarias".

En aquestes fotografies de l'època, que ens va cedir Èrica Sevillano, podem veure a Enric Ferran a l'estudi de Dibujos Animados Chamartín. A la fotografia de grup és el segon començant per l'esquerra de la tercera fila.

L'equip de Dibujos Animados Chamartín davant d'un storyboard (1942).
Recreació de la fotografia de l'equip de Dibujos Animados Chamartín al pati de la Casa Batlló (1942).


Gracias al coleccionista de Sabadell Lluís Giralt, hemos localizado unas portadas ilustradas por el animador e ilustrador Enric Ferran. Son dos portadas para novelas de la Editorial Reguera, que llevaba el nombre de su fundador, Alejandro Fernández de la Reguera. Este editor, que creó las revistas Lo hogar y la Moda y Lecturas, también estuvo muy presente durante los años cuarenta en el campo de la animación en Catalunya. Creó Dibsono Films, un estudio que se fusionaría en 1941 con el estudio de Jaume Baguñà, el Hispano Gráfic Films, para crear Dibujos Animados Chamartín con sede en la Casa Batlló. Tal y como nos comentaba el hijo de Jaume Baguñà, Enric Ferran a menudo se ponía a dibujar portadas de novelas de western en el estudio de animación, pues como muchos de los animadores combinaba la tarea de animador con la de dibujante. Por lo tanto, mientras aparecía a los créditos de series de los Dibujos Animados Chamartín, como por ejemplo la de Garabatos, Ferran también ilustraba portadas como las que nos ha cedido amablemente lo grafópata Lluís Giralt. Parece ser que Ferran también llegó a dibujar muchas portadas para la Editorial Bruguera, y continuaremos buscando para encontrar alguna. En los ejemplos que hay en esta entrada, las letras de estas portadas también están hechas a mano, con mucha atención en los detalles. Dibujar tipografía es todo un arte que hoy en día se ha perdido con el word y la facilidad para cambiar la tipo de letra con un solo clic.

Thanks to the collector of Sabadell Lluís Giralt, we have found some covers illustrated by the animator and illustrator Enric Ferran. There are two novel covers for the Editorial Reguera, which bore the name of its founder, Alejandro Fernández de la Reguera. This editor, who created the magazines El hogar y la Moda and Lecturas, was also very important during the forties in the field of animation in Catalunya. He created Dibsono Films, an animation studio that would merge on 1941 with the studio of Jaume Baguñà, the Hispano Gráfic Films, to create a studio based in the Casa Batlló: Dibujos Animados Chamartín. As the son of Jaume Baguñà told us, Enric Ferran was often drawing covers of western novels in the animation studio, as many of the animators combined the task of animator with the one of illustrator. Therefore, while appearing in the series credits of Dibujos Animados Chamartín, such as Garabatos, Ferran also illustrated covers like those ones the grafópata Lluís Giralt has kindly given us. It seems that Ferran had also drawn many covers for Editorial Bruguera, and we will keep trying to find them. In the examples above, notice that the letters on these covers are also made by hand, with a lot of attention put on to detail. Drawing typography is an art that today has been lost with the word software and the ease to change the typography with a single click.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada